Krisen ja, vilken kris? Om man tittar på svenskarnas konsumtion av champagne finns inte en tillstymmelse till kris. Så är tongångarna när WOW News granskar konsumtionen av lyxbubblet från Nordfrankrike, för uppåt har den gått. Och nu når den historiska all time high. Under 2010 dracks nämligen 1 130 807 liter skumpa inhandlat på Systembolaget. Det är smått sensationella siffror WOW News kan avslöja, en fördubbling av konsumtionen på bara sex år. Jämfört dessutom med 1999, då hajpen var som störst, konsumerades det ”bara” 650 000 liter.

− Ökningen kommer inte helt oväntat, vi såg tendenser redan tidigare under året. Den stora ökningen i december tog oss däremot på sängen, men så var det också en ökning på hela 25 procent mot 2009. Då blev vi lite oroliga om vi överhuvudtaget skulle ha någon champagne kvar till försäljning, avslöjar nu Ole Frantzen, vd på Möet Hennessy Sverige för WOW News.

− Systembolaget slår rekord och säljer mer champagne än någonsin och då är det ändå bara drygt hälften av all champagne som konsumeras i Sverige. Restaurangerna står för en ovanligt hög andel när det gäller champagne, påpekar Johan Edström på Philipson Söderberg.

Sverige ligger idag på topp fem när det kommer till konsumtion av champagne per capita. Och det är inte bara budgetchampagnen som säljer överraskande mycket.

− Jag har mött en företeelse som jag inte stött på i andra länder och som jag inte riktigt kan förklara. Jag har träffat påfallande många, mest hyggligt framgångsrika män i 35-40-årsåldern som har ett djupt champagneintresse men som är relativt likgiltiga för andra viner. De betalar gärna en tusenlapp för en bra champagne men ligger i övrigt på Gnarly Head-nivå, säger Jörn Ek på Arvid Nordquist till WOW News.

Det värsta scenariot är, nu när försäljningskurvan pekar stadigt uppåt, att champagnen nu tar slut, menar de flesta WOW News varit i kontakt med. Och helt omöjligt är det inte.

− Från producenthåll vet jag att man är tagen på sängen och jag tror att det i och med den stora försäljningsökningen förra året, så kommer det leda till att det blir brist på champagne de närmaste kanske två åren, säger Ole Frantzen på Möet Hennessy Sverige.

För efterfrågan kommer att stiga ytterligare, det tycks de flesta vara överens om. Under krisåret 2009, då konsumtionen i de flesta länder dalade, steg den istället i Sverige: från 948 993 liter till 993 691.

− Jag tror att försäljningen i Sverige kommer att fortsätta öka men hoppas på en långsiktigt stabil utveckling istället för kortvariga extrema uppgångar på 30 procent eller mera som vi sett tidigare. För Bollingers del anser man sig ha goda förutsättningar att möta ökad efterfrågan och vi räknar inte med att det ska uppstå någon bristsituation här hemma under överskådlig tid, lovar Jörn Ek.

Systembolagets försäljning av champagne i liter:

2005 – 633 856 liter

2006 – 738 168 liter

2007 – 913 569 liter

2008 – 948 993 liter

2009 – 993 691 liter

2010 – 1 130 807 liter

Källa wownnews