Mediefokus håller på att få en ny innebörd, när vi alla kan spela in vårt eget TV-program och lägga upp det på YouTube.

Är innehållet tillräckligt bra eller åtminstone speciellt på något sätt så strömmar tusentals eller rentav miljontals tittare till och gammelmedia får nöja sig med att främst sprida budskapet. Aftonbladets webbTV har gjort en dygd av nödvändigheten och öser på med olika typer av klipp, från de mest sedda och ?läsarnas? egna, till utrikespolitik och inrikespolitik. Företagen använder YouTube-filmer i marknadsföring och rekrytering. Ett exempel är alla byggfilmer som i komprimerad form visar hur stora byggprojekt (lokaler, hyreshus, järnvägar, osv) växer fram. Mest omskrivet är Clas Ohlsons lagerbygge i Insjön
Riktigt tänkvärt blir det när YouTube fungerar som direktkanal för budskap som de traditionella media väljer att inte framföra. Ett aktuellt exempel är den unge polismajoren Alexej Dymovskij, som framförde sin kritik mot den ryska polisens oförmåga att hantera korruption i ett par inslag på YouTube. Han blev omedelbart rikskändis och fick lika omedelbart sparken. Det intressanta är att han fått en mängd ”copycats” andra poliser och militärer som också vågat träda fram med sina berättelser. Direkttrenden sprider sig