Kunskapsfrågan påverka oss mer och mer – politikernas syn på lärande – Skolministerens fokus på de kataloga lärande – läxförhör – kunskap utan för förståelse – mätbar med för vilket syfte – i informationstidsålderns krav på livslångt lärarnde.

Har varit på besök på den omstridda utställningen(DN i December) på historiska musset,där man först få till sig museets vackra artifakter och utställningsförmål – på gammal vis -och sedan möts i flera rum ,där man belyser historiken runt olika områden via frågeställningar för att väcka förståelse som aristoteles säger, man går från episteme och techne till fronesis………………………….lysande men det är verkligen en kulturförändring inom museipedagogiken. Synd att detta museeta inte har tagit steget fullt ut och serverad lite vin och dryck i sofforna för att få igång en “kanske” handledd diskussion – hur historiken påverkade syn på genus – familj – makt – status – miljön och själva kunskapförmedlande av historiken. Våga mera säger jag till alla Museer ,ni måste får igång en diskussion och dialog så att vi förstår världen ur en historisk perspektiv för att skapa framtiden. MTV generationen behöver en motpool – för att utvecklas till kloka människor. Annars köper det i framtiden sanningar och fakta ,fabricerad av media och retoriken.

Yrkesutbildningerna är ett hett tema – räcker det med att jag blir lärling för att blir en bra kock. Visst fungerar det att lärar sig hos mästaren ,om han är öppen och kommunikativ och kan förmedlar även andra kunskaper inom yrkesområden än bara själva hantverket. Nu när lärlingsutbildningar blir klart 2010 behövs det en handledarutbildning – pedagogiska utbildning för att detta system skall fungerar. Som vanligt är jag ute i god tid ,men får inte riktig gehör………..för mina idèer. Tänk en kulinarisk kock på Grythyttan som har 90 poäng i Måltidskunskap och sedan läser yrkespedagogik 90 poäng med en uppsats hos oss………………..fil. kand i måltidskunskap. Han är den perfekta utbildare inom Hotell och restaurang för en lärling. Vara kunskapsformer och pedagogiken – en oslagbar kombination som bäddar för framgång ………………………………Men jag drömmar för mycket varför- läs även förra artikeln.