Blog Image

Creative-Cuisine

Demokratiskt, Faktabaserad, Oberoende

Denna Blogg är privat och uttrycker endast mina personliga tanker och åsikter. Ifrågasättande, Kritisk, Faktabaserad och ej påverkad av Särintressen. Önskar påpekar att jag är inte anställd längre hos någon utan en fristående konsult.

Den riktiga Bearnaisens död

Uncategorised Posted on sön, juni 14, 2026 12:48

Det började så vackert.

År 1836 skapade den franske kocken Jean-Louis-François Collinet den ädla Sauce Béarnaise – en varm, silkeslen emulsion av äggulor, smör, schalottenlök, vinäger och färsk dragon. En sås som kräver tålamod, teknik och en stadig hand. Ett kulinariskt hantverk som kunde få den mest hårdnackade köttätare att fälla en liten tår av lycka.

Hur kom den till Sverige?

Någon gång under efterkrigstiden introducerades bearnaisen för svenskarna, och det blev omedelbar förälskelse. Vi älskade den så mycket att vi gjorde det enda rimliga: vi industrialiserade den.

Snart stod den inte längre och puttrade kärleksfullt i restaurangköken. Den flyttade in i plastflaskor, burkar, pizzakartonger och chipspåsar. Bearnaise blev inte bara en sås – den blev en livsstil.

Svenskarna började hälla den på kött, pommes, hamburgare, pizza och sannolikt även på andra bearnaisesåser.

Problemet?

Den sås som de flesta svenskar idag kallar ”bea” har ungefär samma relation till klassisk Sauce Béarnaise som en uppblåsbar gitarr har till en Stradivariusfiol.

Den riktiga bearnaisen består av smör, äggulor, vinägerreduktion, schalottenlök och dragon. Den serveras varm och är känslig. En sekunds ouppmärksamhet och den skär sig. Den kräver respekt, men med lite känsla och en stavmixer är det inte något större problem.

Den industriframställda svenska varianten består däremot ofta av vegetabilisk olja, vatten, stärkelse, aromer, stabiliseringsmedel och tillräckligt många E-nummer för att vinna kommunval i en mindre ort. Tekniskt sett är den närmare släkt med majonnäs än med klassisk bearnaise.

Av rationella skäl använder sig även många krogar av liknande produkter eller halvfabrikat i sin egen framställning.

Och här inträffar tragedin

En hel generation svenskar växte upp – och fortsätter att växa upp – med kall plastbea som referenspunkt.När de sedan får smaka en äkta bearnaise på restaurang händer samma sak varje gång:

”Va? Smakar den så här?”

I dag har den industriframställda bearnaisen i praktiken format svenska folkets smakpreferenser. Vi har vant oss vid den söta, feta, kalla och stabila varianten som marknadsförs av kändiskockar och livsmedelsindustrin.

Den riktiga bearnaisen har blivit en exotisk kuriositet, ibland även på restauranger, ungefär som telefonkataloger eller människor som fortfarande kan stava till Worcestershiresås.

Den klassiskt skolade kocken och hantverkaren betraktar utvecklingen med viss sorg.Sedan vispar han långsamt sin emulsion och viskar:

Mon Dieu… hur ska det gå i framtiden för den älskade bearnaisen?”

Den riktiga bearnaisen är inte helt död. Men den lever numera ungefär som vildlaxen – hotad, missförstådd och ständigt trängd av billigare odlad ersättning.

Ännu vill jag inte säga:

”Vila i frid, Sauce Béarnaise. Du var för fin för oss.”

Länge leve den riktiga bearnaisen!

Ett litet tips till dig som vill göra en riktig bearnaise

Vispa äggulorna tillsammans med reduktionen över försiktig värme tills blandningen blir tjock och krämig. Glöm inte saltet – det lyfter smakerna betydligt mer än många tror och hjälper emulsionen.

Använd sedan gärna en stavmixer och tillsätt det smälta smöret långsamt. Ha alltid lite vatten till hands; några droppar kan rädda eller justera emulsionen om den blir för tjock.

Vill du göra såsen lite lättare (kalorier)-men vem bryr sig )kan du ersätta ungefär en tredjedel av smöret med en neutral vegetabilisk olja. För extra smak kan du i stället bryna en tredjedel av smöret innan det tillsätts. MUMS – och du sparar även Pengar

Då får du en bearnaise som både riktiga hantverksa kockar och svenska grillentusiaster kan enas om.



Ett år sedan slutade jag som anställd – en liten tillbakablick

Mat och Vin, Trender och Framtiden Posted on fre, maj 08, 2026 10:57

Det är alltid en utmaning att växla ner från arbetslivet. Den dagen kom även för mig, och idag känner jag mest tacksamhet över att jag valde att sluta förra försommaren.

Det var inte så att arbetsuppgifterna hade slutat vara givande eller utmanande – tvärtom. Det var just arbetsuppgifterna och känslan av att fortfarande göra nytta för alla de intressenter man arbetade för som höll mig kvar det sista året. Men som jag ibland brukar säga: behöver man varje morgon lyssna lite för mycket på Monty Pythons Always Look on the Bright Side of Life för att ta sig till jobbet, då är det kanske dags att lämna en arbetsplats eller organisation.

För mig, som alltid varit redan från tiden som barn uppfylld av arbete, ansvar och uppgifter, hände något märkligt. Redan dagen efter att jag slutat kunde jag lämna allt bakom mig. Jag saknade inte arbetsuppgifterna och inte heller alla måsten. Mentalt kunde jag direkt växla över till ett nytt skede i livet – ett liv där jag åter fick känna friheten att tänka och handla utifrån mina egna värderingar.

Det blev nästan som en befrielse att inte längre behöva hålla tillbaka sina tankar eller väga varje ord utifrån organisatoriska hänsyn. Jag har alltid drivits av fakta och ställt mig frågan: Hur vet jag detta? Finns det belägg och fakta bakom påståendet? I arbetslivet upplevde jag ibland att det blev viktigare att vara följsam än att vara eftertänksam och kritiskt reflekterande. Den utvecklingen bekymrade mig allt mer under de sista åren. Därför känns det idag både befriande och stimulerande att kunna uttrycka sig friare och stå för sina värderingar utan att först behöva fundera över interna hänsyn eller rådande trender.

I mina nya uppgifter har jag istället funnit en ny glädje och tillfredsställelse. Det känns meningsfullt att kunna stödja andra och bidra med erfarenhet och kunskap i nya sammanhang och organisationer.

Regelbunden träning och nya sysselsättningar har dessutom gett mig betydligt bättre hälsa. Jag känner mig snarare som en pigg 50-åring igen – fylld av energi och redo att börja beta av den långa ”bucket list” som legat och väntat. Det flera resplaner som är planerad – några är redan genomförda – Exempel den berömda pressade ankan på anrika Tour d´ Argent (Nr 1206058 ) såklart vid bästa bordet, man är ju respekterad i detta land – som man även erhåller pension ifrån.) Även har vi njutit av och besökt många producenter i Champagne (andra arrangerade resa med bästa hakan nilsson

Det här året har också varit en tid för reflektion över livet. Många minnen och upplevelser har kommit tillbaka – från barndomen fram till idag. Alla dessa händelser har format en som människa och påverkat vem man blivit. Att försöka sätta allt detta i ett sammanhang är en del av mitt pågående projekt: ”Till sista tuggan”. Där kanske finns förklaringar varför är man framåtsträvande, ifrågasättande, förändringsbenägen som gör att blir uppfattad som jobbig och krävande…………………

Men jag har inte blivit tystare – snarare tvärtom. Mitt hjärta brinner fortfarande för gastronomin och restaurangbranschen och för alla de människor som varje dag kämpar för att ge sina gäster goda upplevelser. Det märks inte minst i bloggen, som idag har över 10 000 besökare varje månad. Jag ser också att de mer systemkritiska inlägg som bygger på fakta och analys är särskilt uppskattade. Många hör av sig och menar att det är viktigt att någon vågar uttrycka sig nyanserat och självständigt i en tid där mediala utspel och populistiska tillrop ofta får större utrymme än  fakta. Vill man skapa mervärde och utveckling, måste man först göra grundläggande diagnoser byggd på fakta, analyserar detta och hittar recept för att skapa en bättre plattform för branschen. 

Privat har det också varit början på en ny tid. För första gången på riktigt kan vi nu umgås utan att arbete, företagande och andras krav styr vardagen. Efter 45 år tillsammans är det både spännande och givande att få upptäcka den friheten tillsammans.

Att livet samtidigt kan förändras snabbt fick vi uppleva i höstas när älskade Wilhelm, bara 11 år gammal, fick diagnosen diabetes typ 1. Det blev en stor omställning för honom och hans föräldrar. Men alla kämpar på och stöttar varandra, och jag känner en ännu större tacksamhet över den svenska sjukvården som håller mycket hög klass. Samtidigt ser vi fram emot september då ännu ett barnbarn kommer till världen och vi åter får glädjen efter att redan är morföräldrar nu även blir farmor och farfar.

Men kanske är det allra viktigaste ändå detta: att almanackan numera nästan är tom. Att själv kunna styra över sin tid, sina åtaganden och sina dagar. Och att åter ha friheten att tänka, skriva och göra det man själv verkligen vill och därav mår mycket bättre i kropp och själ.