Skapad av Heinz Glöckler fre, april 27, 2018 12:06:47
Om ett problem i skolan ska lösas fullt ut måste den
alltid lösas på orsaksnivå. Genom att systematiskt finna och eliminera
problemets rotorsaker kan problemet lösas för gott. Tyvärr förefaller skolvärlden
vara full av systemlösare som angriper problemens symtom, utan att förstå dess
bakomliggande orsaker ( tex mobiltelefonförbud, etc )
Detta resulterar vanligen
i ett ständigt fixande där problemens symtom – man fixar till det tillfälligt, medan
dess bakomliggande orsaker består och inte allt för sällan växer. Man kan likna agerandet med att äta
smärtstillande medicin om man har ett benbrott. Det kanske lindrar symtomet en
stund men löser inte problemet som med stor sannolikhet dessutom kommer att
förvärras. God problemlösningsförmåga leder förutom till fina resultat i de flesta
fall även till kostnadseffektiva lösningar, medan symptomlösande fixande blir
väldigt ofta i slutändan oerhört kostsamt. Men det tar tid och är en
långfristig process. Detta ska alltid kopplas ihop till en helhet – man löser
inte ett problem om man inte ser detta problem i ett helhetsperspektiv i en
organisation.
Välfungerande problemlösning kräver kunskap om
relevanta analyser och -verktyg. Mycket kritiskt är att lära sig noga studera
symtom och formulera problem. Utan en väl genomarbetad och avgränsad
problemformulering, kartläggning av alla arbetsprocesser är förutsättningarna
att lösa ett problem vanligen dramatiskt mycket sämre. Detta särskild när det
handlar om ungdomar och elever som är olika. NPM eller Lean som används i många
organisationer – passar inte i skolan – tänk heller Servicemanagement från
besöksnäringen – som bygger på resultat och höjd kundfokus.
Att noga undersöka och skapa förståelse för problemets
bakomliggande process, som utgörs av arbetsprocesser, styrprocesser men
särskild av mjuka värden som är basen i servicemanagement, är att beakta
problemet och dess lösning utifrån ett elevperspektiv samt göra dess effekter
mätbara i form av väldefinierade arbets- och styrprocesser, detta är dessutom centrala
delar i problemlösningsarbetet. Framgångsrik problemlösning kräver i många fall
även experimentella och verifierande tillvägagångssätt för att säkra
lösningarnas funktion och effekter.
Förutom kunskap och metodik handlar orsaksanalys
enligt min erfarenhet mycket om kultur. Många organisationer har idag gott om
vanor och beteenden som uppmuntrar ett fixande och trixande där snabba
lösningar på symtomnivå är i fokus. Allt för ofta uppmuntras och belönas
kortsiktigt symtomlösande och ”brandkårsutryckningar” mer är systematiskt
förbättringsarbete som tar tid.
Chefer efterfrågar ofta lösningar och söker
”lösningsorienterade” människor istället för att medverka till att tid och
energi läggs på att sätta i sig själva i verksamheten och dess vårdag ,och formulera de problem som hindrar
verksamheten från att nå sina mål. Därför krävs ofta en påtaglig utveckling av
både ledarskap och medarbetarskap, samt en generell höjning av förståelsen för
systematiskt förbättringsarbete i hela verksamheten, Det är bra att ta in ibland utomstående som inte del av lösningkulturen.
Jag upplever dock att det allra viktigast är att
säkerställa sunda chefsbeteenden där det ledarskap som utövas på alla nivåer i
organisationen är gediget grundat i förbättringskunskap, där i man särskild i skolan
alltid ska utgår från forskning, vetenskap och beprövad erfarenhet. Analys och Reflektion av alla data/fakta är den viktigaste vetenskap, som visar tydlig – resultat, trender, tecken utfall. Skolan
jobbar med mjuka värden – där arbetet ske i klassrummet – allt annat är
stödfunktioner som ska stödja detta lärande, därav är det viktig att dessa
fungerar och att alla som jobbar med dessa stödfunktioner – ta bort sitt
tänkande ” att styra”, utan att ger funktionellt service till dessa som finns i
klassrummet. Ju mera fokus och resurser man lägger där – desto bättre blir
resultatet. Det handlar mycket lite om verktyg och resurser – utan mera om tillit till professionerna och deras kunskap. Men detta med kraven att dessa professioner är självkritiska, analyserande och beredd till att utifrån utfall och reflektion driva utveckling och förändring. Även politiken bör tänka om i sin reformiver att ändra allt utifrån symtom och inte utifrån orsakerna.
Det är särskild viktig att fokusera på olika omvärldsfaktorer som påverkar lärande och sätter allt i ett kontext. Fokusera men enbart på sitt ämne kan det lätt blir ett akademisk tunnelseende – där man glömmer att man är en del i helheten.
http://gabapentinst.com/# generic neurontin cost
how to buy zithromax online: buy zithromax – buy zithromax without prescription online
cheap ed pills from canada cheap ed pills from canada
cheap ed pills in mexico
cheap ed pills from india cheap ed pills in mexico
buy prescription drugs from india
medicine for erectile cheap ed pills usa
cheap ed pills from india
buy ed drugs cheap ed pills from india
ed pills without a doctor prescription
buy generic 100mg viagra online https://viagrapills100.com/ viagra price
viagra cost https://viagrapills100.com/ viagra online usa
generic viagra walmart https://viagrapills100.com/ viagra 100mg price
viagra from canada https://viagrapills100.com/ viagra price
https://hcialischeapc.com/ – buying cialis online safe
buy real viagra online https://viagrapills100.com/ when will viagra be generic
over the counter viagra https://viagrapills100.com/ viagra amazon
diflucan 150 mg capsule diflucan prescription cost
prescription meds without the prescriptions
order chloroquine phosphate order aralen online
valtrex prices valtrex over counter
erectile dysfunction treatment
http://vskamagrav.com/ – kamagra by ajanta pharma review
propecia generic no prescription buy propecia cheap online
buy propecia 5mg propecia prices
men ed
buy viagra online canada viagra amazon
buying viagra online
best place to buy viagra online buying viagra online
100mg viagra
buying viagra online viagra cost per pill
how much is viagra
order viagra online viagra 100mg price
viagra amazon
viagra amazon online doctor prescription for viagra
viagra over the counter
best place to buy generic viagra online buying viagra online
viagra over the counter
best over the counter viagra viagra online usa
buy real viagra online
best place to buy viagra online viagra without a doctor prescription usa
cost of viagra
where can i buy viagra over the counter 100mg viagra
viagra without a doctor prescription
prescription drugs online without doctor: https://genericwdp.com/ buy prescription drugs
india pharmacy drugs generic pills
generic pills without a doctor prescription medications without a doctor’s prescription
buy prescription drugs: https://genericwdp.com/ buy prescription drugs online without
buy cheap prescription drugs online best online international pharmacies india
tadalafil online: http://tadalafilonline20.com/ tadalafil pills
getting out of cash advance dollars direct payday loans payday advance loans murrieta
minum cialis cialis contraindications use precio cialis 20 mg andorra
best online source cialis does cialis cause night sweats cialis daily use user reviews
canadianpharmacyusa24h pain relief trusted online pharmacy reviews
pharmacy uk my canadian pharmacy canadian pharmacy review
viagra coupon viagra cheap viagras forsale
where to buy cialis cialis pills back pain from cialis
viagra brand 100mg need prescription for viagra in cyprus? viagra from canada
Viagra Professional buy generic viagra online pharmacie canadienne
canadian pharmacy drugs online buy viagra online canadian discount pharmacy
eye drop best canadian online pharmacy canadian online pharmacies legitimate by aarp
how to make viagra at home viagra tablet is it illegal to buy viagra online