Blog Image

Creative-Cuisine

Demokratiskt, Faktabaserad, Oberoende

Denna Blogg är privat och uttrycker endast mina personliga tanker och åsikter. Ifrågasättande, Kritisk, Faktabaserad och ej påverkad av Särintressen. Önskar påpekar att jag är inte anställd längre hos någon utan en fristående konsult.

Valfläsk, symbolpolitik och verkligheten som ingen vill prata om

Arbetsmarknadspolitik, Kris, Politik, Uncategorised Posted on tis, maj 19, 2026 12:38

Tror politiken verkligen att svenskarna är dumma?

Att människor inte ser vad som händer i landet – i vardagen, i plånboken och på arbetsmarknaden?

Nu när valet 2026 närmar sig haglar utspelen tätare än aprilregn. Alla partier försöker sälja in sig som Sveriges räddare. Men ju mer man lyssnar, desto mer känns det som att politiken lever i en egen verklighet – långt från den vanliga människans oro.

Frihetskampen för… öl och vitt snus?

Moderaterna och Liberalerna har plötsligt blivit frihetskämpar. Nu handlar frihet tydligen om att kunna dricka en kall öl direkt utanför Systembolaget eller ta ett vitt snus utan att staten lägger sig i. Samtidigt sitter människor och räknar kronor innan matinköpet.

Men visst – kampen för ölen måste ju gå först.

Liberalerna skjuter från höften i varje fråga som kan ge några rubriker och lite publicitet. Problemet är bara att partiet haft makt och ansvar – utan att egentligen leverera något som vanligt folk märker av i vardagen.

Näringslivets partiprogram

Centerpartiet – Sveriges kanske rikaste parti – verkar fortfarande drömma om att få styra landet, trots att väljarna inte riktigt delar den visionen eller vet vad det står förr. Politiken balanserar mellan olika block och känns ofta mer anpassad efter lobbyister än efter verkligheten ute i landet.

Och Moderaterna?
Där känns det ibland som att idéerna tagit slut. Kvar finns mest ytterligare skattesänkningar och lättnader för företag. Man får nästan känslan av att valprogrammet skrivs direkt i konferensrummen hos Svenskt Näringsliv och deras tankesmedjor.

När alla kopierar SD

Sverigedemokraterna har länge levt på att ta upp frågor som andra partier inte vågat prata om – migration, kriminalitet och integration. Men nu när nästan alla partier plötsligt tycker ungefär samma sak i de frågorna börjar problemet för SD bli tydligt: vad är nästa profilfråga?

Hur behåller man missnöjda arbetarväljare när resten av politiken försöker kopiera ens retorik?

KD som drömmer stort men är liten – Industrin är viktig där flörtar man med Näringslivet om att blir accepterad lika som Center. Den andra stora frågan Vården – är otacksam – genom där styr regionerna och där har man ju inget att säjer till förutom att skicka lite pengar för satsningar.

Skolans räddare – som själva var med och sänkte den

Liberalerna och Socialdemokraterna talar gärna om att “rädda skolan”. Men har man redan glömt att samma partier styrt och byggt upp det system som vi haft de senaste 20 åren?

När politiker eller politiska partier som varit med och skapat problemen nu presenterar sig som lösningen blir det nästan komiskt. Och varje gång skoldebatten blir obekväm kommer standardsvaret:
“Det är friskolornas fel.” Visst finns problem där också. Men att skylla allt på friskolor har blivit en perfekt rökridå för att slippa prata om lärarbrist, kunskapsras, administration och politiska experiment.

Bidragspolitik eller framtidspolitik?

Vänsterpartiet och Socialdemokraterna pratar ofta om arbetslöshet och utanförskap. Men få vill erkänna att dagens situation vuxit fram under decennier där samma partier haft stort inflytande.

Lösningen som ofta presenteras?
Fler stöd, fler bidrag och fler tillfälliga satsningar.Men människor vill inte bara överleva månad för månad. De vill ha trygghet, arbete och framtidstro.

Miljöpartiet och verklighetsflykten

Miljöpartiet fortsätter kämpa vidare som om klimatfrågan ensam kan bära hela samhällsdebatten. Kommer ihåg en propsition av en ledande politiker i partiet – För att dimensionera Elen rätt behöver vi ser till att förbrukningen är lika över 24 timmar per dygn. Viktig att styra och dimensionera förbrukningen – vissa bör producera under natten. Ibland känns det nästan som att nästa stora förslag blir att svenska försvaret ska köra eldrivna stridsvagnar med miljöcertifierade däck och klimatkompenserad ammunition. Problemet är bara att människor också oroar sig för elpriser, jobb, trygghet och ekonomi.

Den nya fattigdomen – som ingen vill tala om

Det verkliga problemet i Sverige idag är inte vem som får dricka öl utanför krogen.

Det är den nya fattigdomen.

Och den kan drabba nästan vem som helst.

Berättelsen om Kalle

Kalle och Lisa har gjort “allt rätt”.Två heltidsjobb. Villa. Två barn. Bil. Vanligt svenskt medelklassliv i en mellanstor svensk stad.Sedan förlorar Kalle jobbet. Han är 45 år gammal, välutbildad och har arbetat i princip hela sitt vuxna liv. Företaget flyttar produktionen till Indien. Ett beslut som säkert gav fina siffror i någon kvartalsrapport.

Kalle tänker först:
“Det ordnar sig snabbt.”Han har ju erfarenhet. Utbildning. Kontakter. Dessutom finns A-kassa och inkomstförsäkring. Men månaderna går. Ansökningarna skickas iväg. Svaren uteblir. När inkomstförsäkringen tecknad via facket försvinner kommer chocken:
27 200 kronor före skatt.Från nästan 48 000 kronor i lön. Plötsligt rasar hela ekonomin.

Besparingar töms för att betala lån och räkningar. Föräldrar hjälper till så gott de kan. Semester blir omöjligt. Oro och stress flyttar in i huset. Och samtidigt får Kalle höra:“Du står nära arbetsmarknaden.”Det låter fint i statistiken. Men statistiken betalar inte bolånet. Arbetsmarknaden talar inte sanning. Efter ett år får Kalle en jobbcoach.

Han söker jobb i hela södra Sverige. Han vidareutbildar sig. Söker jobb under sin kompetensnivå. Försöker byta bransch.  verkligheten är brutal:
Ålder spelar roll.

Trots allt prat om kompetensbrist sorteras människor bort när de passerat 45 eller 50. Det talas sällan öppet om det. Men många vet att det är sant. Nu kommer dessutom nästa våg.

AI.

Inte bara enkla jobb påverkas längre. Även tjänstemän, administratörer och delar av medelklassen börjar känna hur arbetsuppgifter försvinner eller förändras snabbt. Människor som byggt upp Sverige riskerar att hamna mellan systemen.

Och vad diskuterar politiken?

Snusdosor. Symbolfrågor. Utspel för sociala medier.

Är dagens system verkligen rättvist?

Det är här den verkliga diskussionen borde börja.

Hur kan någon som arbetat och betalat skatt i 40 år hamna i ekonomisk kris efter några månaders arbetslöshet?

Varför gör systemet nästan ingen skillnad mellan den som arbetat hela livet och den som precis kvalificerat sig in?

I många andra europeiska länder är arbetslöshetsförsäkringen tydligare kopplad till tidigare lön och antal år i arbete. I Sverige verkar politiken fortfarande tro att medelklassen klarar sig automatiskt.

Men verkligheten ser annorlunda ut idag. Politikerna borde lämna bubblan

Sverige behöver färre slogans och fler politiker som faktiskt förstår människors vardag.

För den nya oron finns inte bara i utsatta områden eller bland långtidsarbetslösa.

Den finns också bland vanliga familjer som tidigare trodde att utbildning, arbete och ansvarstagande skulle räcka för trygghet.



Kan vi röster som vi vill – eller röstar vi utifrån överlevnads skäl och tacksamhet.

Mat och Vin, Politik, Trender och Framtiden Posted on lör, december 09, 2023 10:05

Är vi verkligen fria – eller har vi blivit beroende och står i tacksamhetsskuld till det olika partier?

En tidigare statsminister har sagt en gång – ”den som är i skuld är inte fri.”

Under decennier har vi byggt upp ett statligt system som vi kallar välfärdsstaten – den fungerade länge som ett riktmärke för välstånd och som ett varumärke för Sverige.

Så länge statens intäkter räckte för att skapa nya förmåner i systemet – gick det bra, men redan på 1970 talet vände det……….. med välfärdsstatens system i botten, kunde man balansera via bidrag arbetslöshet och andra utmaningar.

Och där började ”olyckan” – från att kunna försörjer sig själv via arbete – skapades systemet som skapa beroende från staten – allahanda bidrag. När stora exportföretag gick dålig – ropade det efter statligt stöd eller gömmer sig bakom ackordsuppgörelser. Där sätts marknadsekonomin ur spel……………  när man gjorde dåliga affärer. När både företag och den enskilda ”har problem” med pengar eller deras överlevnad är hotad ropar man efter bidrag, stöd från staten …………………………

 Idag är vi ett land där fler och fler är beroende av bidrag från stat och kommun för att överleva……………Pensionärer som arbetad hela sitt liv inom vanliga yrken är bidragsberoende för att kunna överleva. Migranter är från dag 1 bidragsberoende, genom att vi inte lyckats integrerar dessa på arbetsmarknaden och att det blir självförsörjande – detta genom vi har system hinder som förhindrar eller försvarar detta. Även allt fler som är förut varit medelklassen, särskild ensamstående med barn som har jobb och pensionärer finns där nu inom denna gruppen av medborgare. När vi ser i framtiden bli det ännu mera dyster – många som tidigare inte kommit in på arbetsmarknaden – måste i högre grad försörjas via bidrag när det kommer upp i pensionsålder. Respektavståndet är redan idag utraderat ( skillnad i pension efter 50 års jobb eller 30 år utan jobb – pension)

Stora delar av mellan klassen är idag på något sätt bidragsberoende ………….. trots att vi avskaffad fastighetsskatt, arvskatt och att det mindre skatt på ” spekulationsvinster” . Det löner sig mera att ”göra vinster genom ” börsen” än vanligt hederligt kropparbete.  Men det gynnar ju inte alla…….du behöver ett kapital i botten – såklart ärvt.

På den enda sidan finns alla medborgare som är bidragsberoende som alltid kommer röster fram partier som ökar ”bidrag” eller lovar bibehålla basen i bidragssystemet. Da väljer du även utifrån tacksamhetsskäl vissa partier, eller rent av överlevnadsskäl.

På den andra sidan dessa som via avskaffade av olika kapitalskatter har levt eller lever gott, väljer dessa partier som har gynnat dom mest………och fortsätter sprider rykten om att Sverige är högbeskattad land. Det är dessa som har råd – att få går förbi alla köar.

Men det finns en gemensam nämnare – alla ovanstående grupper har rösträtt i riksdags, landstings och kommunalvalet – och röster efter principen VAD gynnar mig ……….så kan du verkligen välja fri ………………………NEJ din plånbok bestämmer och därav lägger det politiska partier sina program utifrån strategisk analys där det kan erhåller mest röster inte vad som är bäst för landet. Ni kommer ihåg förra valet och nu –”höj bidragen” eller ”sänk skatten”………….vem tänker på framtiden.

Vad behöver vi – ju vi behöver tänka om – det ska alltid lönar sig mycket bättre att jobbar eller har ett jobb än att leva på bidrag eller spekulationsvinster…………………Det behövs en reform som gör att du kan leva på Ditt lön – och staten ska begränsa sina utgifter och kostnader utifrån allmännytta för staten och inte bekostar särintressen.