Vad är en bra restaurang? eller ska jag kallar det bättre en bra måltid –

Denna fråga få man ofta – det många som försöker svarar på denna frågan – Foodies, Influencer, Guider, Journalister, kockar eller andra som har någon anknytning till mat och vin.

Basen på en restaurang/ eller som jag kallar det bättre måltid -att tar rast – äter och dricker samt eventuellt njuta av sällskap och samtal via maten. Ett Restaurangbesök har alltid något syfte som du bestämmer själv över………………….sedan tar man gärna emot tips från andra personer – vart det finns en restaurang som är värd att besöka. Det kan vara restaurangmiljön, mötesplats för en grupp människor som är intressanta, maträtter som är goda, servicen som är bra – eller att man har en härlig vinlista – eller helt enkelt ett trevligt ställe för att mötas.

Nu har det ju alltid funnit professionella uteätare ( som har tagit till sig många måltider i olika miljöer och byggd upp en referensram utifrån denna det kan jämföra måltider med varandra – journalister som på sina resor berättar om restauranger och deras mat – när dessa är riktig duktiga, tar dessa beskrivningar med Dig till en Lunch eller Middag – som om du sitter vid bordet själv och har samma upplevelse – du läser och du vill du vara där. Du hittar kanske dina favoritkrogar just via dessa beskrivningar som passar överens med Dina egna preferenser.

Sedan fanns det ju personer som har lunch och middag som arbetsinstrument – som via att föra samtal med affärskollegor under måltiden – att lära känna varandra, även dessa har bra preferenser men kanske har fokus på andra parameter än journalisterna – där kanske status, att visa upp och att bjuda är i första rummet och eventuellt skapa ett minne för personen som bjuds.

Sedan har vi oss vanliga personer som kanske helt enkelt vill njuta av en matbit………när nu antalet krogar i antal har ökad väsentlig i en stad och i ett land – så behöver man kanske lite hjälp att hittar rätt. Särskild när man kommer till platser där man inte har någon kännedom om vilka restauranger som finns. Man vill ju blir nöjd att restaurangen motsvarar det förväntningar man har och tjänar det egna personliga syfte med måltiden. Där blir det mera en konsumentupplysning som är fokus, för att vi vet lite innan vad som kommer att hända, när det gäller mat, vin, miljön och självklart även prisbilden. Även där kan journalister vara till hjälp om beskriven är konstruktiv och informativ – men det viktig att man tar hänsyn till krogarnas egen stil och utformning och inte har samma måttstock.

Sedan har vi alltid haft personer som har till sin hobby att jagar stjärnor – eller besöker enbart det mest omtalade, bästa, hippaste, stjärnbeströdda krogar med sina kockkungar över hela världen. Kostar vad det vill – det kostar att ligga på topp. Det finns många personer i världen – där är det standard att tar ett privatflyg på eftermiddag i London tillsammans med vänner – för att äter middag på en toppkrog i Stockholm eller vid Algarve och flyger sedan tillbaka. Det finns även entusiaster som planerar sitt semester utifrån kunna besöka alla toppkrogar i denna stan eller i detta land……..där man idag först ska försöka reserverar ett bord och sedan flyget och boende. Det blir utmaningar när att bokningsslussar öppnas samtidigt och borden blir fullbokad snabbt två månader i förväg…………Det gäller att mitt i natten har flera datorer och vänner samtidig på gång för att få ihop detta.

För fick man beskriva sina upplevelser i fina resereportage där man i ord, och behövde en språkbegåvning för att kunna utrycka vad man upplevde på restaurangen under en måltid. En skriftlig detaljerad smaksanalys av rätterna som visade även att vederbörande hade ett kunnande när det gäller mat och dryck som ger restaurangsupplevelser……….Just nu finns det bara en som jag följer det är Julien Walther – tres etolies . Som lyfter hela kåren och bör vara förebild……….

Via sociala medier har många blivit många fler ” restaurangkritiker ”– där många följer flock av andra som vill bedöma och inte ser helheten – oftast Bilder på maten – helst med köksmästaren för att vissa upp för världen att man har varit där och haft råd. Allt detta är ok – men när restaurangupplevelsen inte motsvarar deras förväntningar ” följer inte mallen vad som är upp to date idag ” – maten är för mycket old school, klassisk inriktning, det är bara vita tallrikar – det finns inte några orangeviner, eller att man inte följer det hippaste trenderna – så uttrycker man sig negativ för att tillfredsställa sina följare – ger det en negativ ton som sprids sedan vidare från följarna. Man glömmer bort att vi alla har olika preferenser vad som är en bra måltid …………………………man glömmer att betona det är min personliga åsikt som gillar andra saker – en typ varudeklaration över det egna preferenser.

Jag själv har en bucketlist kvar av restauranger som jag vill besöka innan mitt liv tar slut, men dessa fokuserar kanske mera på maträtter som dessa krogar är kända för och som jag gärna vill smaka – eller smaka igen.  Oftast inte berättad på en bild – utan utifrån en sensorisk beskrivning av en kollega eller vän som har njutit av denna rätt.

Jag tar gärna emot tips från vänner – men vid ett besök på en restaurang vill jag själv bestämma omfattningen av min måltid – och där utgår jag ofta ifrån kanske ett vin som är intresserat som där jag har botaniserade i vinlistan på webben förut och ber köket matchar maten till detta unika vin – något dessa duktigs yrkesmän alltid brukar uppskatta. Och vad det själva tycker om……………………..Sedan är det alltid viktig vad är mål och syfte med restaurangbesöket……………..

Det inte lätt att vara Restaurang idag – när man har så många olika typer av gäster som alla har olika preferenser med sig, och alla ska vara nöjd. Sociala medier och alla dessa ” restaurangkritiker” gör att man sällan våga att vara sig själv, sticker ut från mängden, kör med sina anställda sin egen stil, risken är för stor för att alla dessa recensenter att har tolkningsföreträde, Kanske bör restaurangerna jobbar själva med en relevant varudeklaration som upplyser oss gäster.

  • typ av mat
  • att man har schyssta villkor för det anställda – särskild ledarskap och arbetsmiljön
  • vilken prisnivå man håller – och att man betalar sin anställda bra och vettiga löner.
  • Miljö och stämningen i restaurangen.
  • Att man har kollektivavtal och har inte några skatteskulder
  • Och varför man ska besöka just denna restaurang ….en tydlig motivering.

Mina bästa måltider har jag inte ätit på en stjärnkrog – utan på oväntade platser ………..det finns en lycka att hitta sådana ställen. Sedan jag började utbilda mig som kock – har jag besökt många restauranger i hela världen – och lagt ner en hel del av mina löner och intäkter vill inte räknar på detta. Jag vet vilka besök har varit det bästa – rätt sällskap, trevlig miljö, personlig service, kunniga yrkeskickliga hantverkare, härlig stämning i lokalen och bland det anställda, bra kommunikation och såklart en måltid som speglar restaurangens, produkternas och anställdas (krögarens) DNA.