Corona krisen har skapat Kaos i hela världen. Ett tillbaka till tiden förre Corona finns inte längre. Nu skapas det framtiden – även inom Gastronomin. Jag funderar lite grann var är framtiden och hur går utvecklingen – vilka trender ser jag personligen?
Möte, gemenskap och närhet är ju mänskliga grundkomponenter. Är Gastronomin mat och dryck eller handlar det bara om att äta? Gastronomin är ju en emotionell bas för samhället – där vi umgås och träffas. Gastronomin är även kommunikation mellan två eller flera personer eller grupper. Det handlar lika mycket om känslor och upplevelse, där mat och dryck är medium eller katalysator. När vi nu efter en tid av ensamhet – avsaknad av närhet och möten ska går framåt -hur ska vi går vidare när vi har levt på distans och skapad andra livsmönster – vad blir kvar?
Men människans strävan och vilja att umgås kommer inte förändras, Gastronomin kommer tillbaka som en bas där vi kan mötas – men kanske kommer det nya koncept och format med ännu mera upplevelsekaraktär och mera emotionaliserat, nya platser, nya regler för hygien, nya kontroller för tillgänglighet och säkra lokaler. Members Onlys klubbar, hemmakrogar, Outdoor det nya Indoor. Blir Gastronomiupplevelser nya ersättning för utlandssemester där vi inte känner oss riktig säker som förr –
Vad Krisen har visat att gastronomin har även lyft sitt innovationsförmåga – Take Away och Delivery har blivit vinnare och kommer att stannar kvar – ett nytt mönster.
Men först kommer det en motreaktion på Coronatider – Vi kommer under en viss tid vilja leva ut och tar igen allt vad vi har missad – där särskild målgruppen som har det gott ställd – kostar vad det vill – nu ska vi tar det igen.
Trender som jag ser kortfristig och långfristig
- Individuella krogar minskar – många små krogar har det haft tufft och många finns inte kvar – det stora kedjorna med sina koncept hade bättre överlevnadsmöjligheter och finns kvar. Det blir även svarare att starta upp mindre koncept utifrån kostnaderna, endast mycket unika, personliga små koncept kan lyfta sig ur mängden.
- Företag med bra finansiella möjligheter och internationella kedjar kommer att utnyttjar krisen för ytterligare expansion där gemensamma digitala plattformar, trender kommer att dominerar. Man skapar koncept som byter plats mellan olika anläggningar i koncernen. Tex. Att visst matkoncept finns på en plats i fyra veckor sedan byter man till nästa stad….ort.
- Lönsamhet måste öka för att skapa sunda företag som ger en chans för en överlevnad vid nästa kris… – borden ska beläggas flera gånger – effektiva bokningssystem som styr flöde och tiderna blir allt viktigare. Detta kan betyda även att gästerna är tvungna att ändra sitt beteende, de går inte att sitta länge vid matbordet och njuta av umgänge, nya former after eat -Omsättning per stol och person blir viktigare nyckeltal – blir det en minimumomsättning per person eller kvm yta.
- Safety först – Skapa förtroende via synliga åtgärder – man talar om vad man har för koncept….Omtanke.
- Take Away – utvecklas till Delivery Upplevelse – krogen och koncept flyter till beställaren – merförsäljning inte bara matleverans. Restaurangupplevelsen kommer hem till Dig eller den plats du önskar. Beställaren bestämmer omfattning – beställer krogen via systembolaget hem till Dig dryck vald av sommelieren – blommar – duktning – inbjudningskort etc. hur många möjligheter som helt.
- Picknik – Outdoor blir nya indoor – varför inte serverar till en parkbänk – utflyktsmål – utomhusmatlagning på ”förutbestämda” platser…..där man möts…….