Året började bra med stora förväntningar för besöksnäringen om framtiden– nya krogar öppnade och planerades, låga räntor som bäddade för uppköp av verksamheter och investeringar i befintliga rörelse alla hade ett positiv syn på framtiden. Det liknade lite tiden innan finanskrisen 1989 – – inget kan stoppa oss nu. Utvecklingen skulle gå vidare med fokus på hållbarhet, lokala produkter men även nya upplevelsekoncept tas fram.

Sedan kom denna ”jävla” fladdermusvirus COVID 19. Det ingen som reagerade först när man hörde om Wuhan i Kina. Reaktionerna i grannländer som Sydkorea och Japan med Lock down och reseförbud blev en lokal nyhet. Det är ju långt borta…………………men vi hade glömt bort hur världen ser ut idag – med snabba globala förflyttningar av människor, utifrån samarbeten och resor. Fick själv upp händelserna på min radar i början av Januari och funderade, samt snappade jag upp en nyhet från en stad utanför Munchen där en infektionsläkare – satte ett företag i karantän som hade besök från ägarna i Kina – Wuhan. Jag själv blev lite orolig när mitt barnbarn  skulle på sportlovet till italienska alperna –” akta Dig för Kineser går inte nära”…………….(tur att Göteborgslovet kom tidigare). Sedan exploderade händelserna mycket snabbt i världen –  via miljontals resenärer fick viruset fäste i hela Europa – och även Sverige ……………….Med konsekvenser för alla oss – ingen har varit förberedda och kunde agerar – men många kunde bara tittar på.

Myndigheterna agerade med restriktioner som särskild drabbade besöksnäringen – katastrof för många företagare särskild dessa med små marginaler. Hoppet gick att när det blir sommar då är det över…………………..men nu har vi Jul 2020 och det kan blir värre än någonsin . Ljust i tunneln för besöksnäringen kan tidigast blir sommaren 2021.

Vad hände under tiden vad gjorde människorna – Vissa företag kunde dra nytta av den så kallad ”hemester 2020”. Stuguthyrningen, sommarrestauranger, båtförsäljning och hotellen på svenska semesterorter kunde drar nytta av svenskarna stannade hemma – men med restriktioner. Skärgårdskrogar hade alltime high – ökade försäljning – folk skulle ju roa sig och att äta ”ute” är ju sommarens melodi. Pop upp krogar i det fria har varit en succé – vill nämna Adam och Albins satsning på Långholmen…..samt försäljning av picknickpaket och take away.

Det som drabbades mest är nöjesparker och storstäderna med sina turistattraktioner, som bygger på även stort på utländska turister. Svenskarna undvek storstäderna – fanns ju inget att göra. Utflyktsarrangörer, rederier, eventföretag – cateringgarrangörer hittade inte några kunder längre.

När hösten kom – drabbades alla igen med nya restriktioner – är det nu slutet för branschen?

Nej – den kommer tillbaka men med en annan beredskap i framtiden – via breddad utbud och nya affärsidèer och utvecklades under COVID 19 tiden. Take away och middagskase kommer att stanna kvar som den del av företagens erbjudande, samt en större fokus på privatresenärer från hotellens sida när den lönsamma mötesdelen minskar. Att jobba hemifrån kommer att öka väsentlig – som i framtiden påverkar även lunchrestaurangerna och behovet av kontorsytor i storstäderna. Visst kommer vi att mötas – men kanske mera med mål och syfte. Många blev glada att inte behöver förflytta sig och lägger tid på transport för en heldag med att titta på en Power Point presentation eller en föreläsning. Det gick ju bra via datorn eller storbildstv på kontoret eller hemma, mera effektiv.

Nya företag kommer startas upp – utifrån alla nerlagda krogar och hotellen som med rätt koncept säker kommer drar nytta av befolkningen stora behov att träffas och omges. Även Resebranschen kommer återuppstå – med välbehövliga nya koncept där tyvärr hållbarhet och miljön kortfristig kommer att står tillbaka – för reseabstinensen. Reseföretag som inte skötte sig med sina återbetalningar kommer att märka konsumenterna vrede – samt att reseskyddet för konsumenterna måste ses över. Själv väntar jag fortfarande på återbetalning av flygbiljetter från SAS i Maj……..Men långfristig finns det mycket att vinna för den svenska besöksnäringen utifrån hållbarhets och miljöperspektivet – många upptäckte ju vårt härliga land med sina möjligheter på nytt under denna sommaren…………………

Även här kommer den stora vinnaren vara digitaliseringen – den stannar kvar och kommer att utvecklas vidare – en aktiv hotellkoncern kan väl själv erbjuder samma service till sina kunder än bara övernattning i samarbete med kortföretagen? Från dörr till dörr – helhetspaket…………på plats tillsammans med lokala underentreprenör – fiskeguide istället för surfguide……

Företagen och dess finansiärer kommer även se mera på lönsamheten i verksamheter och att skaffa sig reserver så att företagen blir mera rustade för framtida kriser. Ditt hör även omförhandlingen av försäkringar och hyror mot nya scenarier………

Avgörande för den långsiktiga utvecklingen efter krisen i Sverige när det gäller förtroendet för myndigheter och politiker är uppfattningen om hur väl vi faktiskt hanterade pandemin. ”Den svenska modellen” har diskuterats och ifrågasatts flitigt världen över men erhållit förhållandevis brett stöd på hemmaplan. ”Sverige kommer att ses som ett avskräckande exempel” har varit stort utomlands som kommer att ha en effekt i framtiden.

Investerare som tidigare har tittade på Sverige som en miljösäkrad, hållbart alternativ (värme och oväder) för äldre eller semesterboenden – än Spanien och Italien, har fatt sig en riktig tankeställare. Särskild utifrån beredskapen och brister på tillgänglighet inom hälso- och sjukvård, som visades upp nu under pandemin………….men även utifrån rapporter om det ökade våldet i storstadsområden………..

Men besöksnäringen kan blir en stor vinnare igen ” YEARS AFTER” – om man redan nu ser över sina affärsmodeller i grunde och fokuserar på sina – styrkor och kompetenser. Det ligger ju inom värdskapet, möte med människor och KUNDSERVICE något som många andra branscher saknar eller ligger efter. Låt är inte bländas av en boom som kommer när det gäller utelivet, semester eller event efter COVID 19– utan fokuserar redan nu på tiden efter denna boom för att lyfta världens bästa näring till framtiden.

En viktig lobbyfrågan vill jag personligen lyfter – Besöksnäringen och Turism behöver en egen Minister eller minst en Myndighet som aktiv samarbetar med branschen och dess aktörer för att skapa en framtidsagenda och skapa underlag för regeringen. Så att vi undviker i framtiden ” ogenomtänkta katastrofala beslut” som drabbar besöksnäringen. Den skulle samtidig visar att besöksnäringen är viktig för Sveriges framtid och arbetsmarknaden – inte bara Serverhallarna för multinationella företag.