SM för Gymnasieelever inom Hotell och Restaurang genomfördes i år i Mjölby som vann förra året och nu i ar igen. Grattis. Som tidigare lagledare och coach för elev och studerandelag har det varit kul att kunna följda tävlingen via webben i Lördags. Kul och bra genomförd av Dacke skolan…ni är i framtiden kul. Synd bara att så få vår uppkopplade – det skulle har varit en bra lektion både för lärare och elever.

Nu smakade jag inte på rätterna – utseendemässig fanns en vinnare( varför beskriver jag nedan hur man gör). Men maten måste har varit kallt – jag sitter hemma och det tog oftast upp till 5 minuter tills man har lagt upp 6 tallrikar eller ett fat. Det blev för många legobitar ibland. Jag såg inte matånga på tallriken, doftade maten överhuvudtaget något……

Servitörerna “sag måttlig roende” ut av servera maträtter det inte har varit delaktig i via en dialog vid framtagande av menyn.

visst fatservice ……..men servicen hade inte något inflyttade – utan “Vad blir det för mat ? Har matens smak – kombinerats med vinlista eller vald vin ?

Tänker man inte helhet- Skilda världar……. Det skulle har varit rolig att “bedöma” samtalen i planering mellan Service och köket………

Sedan är det ju en tävling, som inte har förändrats sedan 1990 talet ,samma upplägg och säker även samma teoretiska prov. Redan under den tid jag fanns med hade jag svårt att förstå att en elev med 1,5 års erfarenhet i köket ska utifrån en varukorg tillsammans med “ett okänd” servicelag komponera en middag . Det blir ingen helhetsupplevelse utan en tävling där tillfälligheter och inte kunskaper styr. Under min tid tränade jag eleverna att ” har en bas utifrån basprodukter och olika tekniker, där man bara byter ut huvudråvaran och lite små detaljer. Det kallas taktiskt matlagning….lite krispig(chips)lite puree, lite rå, monterad jus från huvudråvaran(lågtemperatur), marinerad och fräsch i förrätten, pannacotta eller glass på desserten med lite bakad /helst varm och kallt. Vi lyckades ganska bra – kunde vi sedan kopplar till avancerad(tränad) handverkskunskap som domarna själv inte kunde och som byggde på gamla klassikt teknik till konceptet – är vinsten säker.

Skulle de inte våra bättre att eleverna ska mätas på vilka kunskaper,färdigheter och kompetenser det besitter.

Kunskaper inom sitt yrkesämne, Färdighet att kunna producera en rätt som både innehåller handverkskunskap, relevant smak och presenterad på punkten. En rödvinsbrässerad lammlägg, med småsvampfyllda kroppkakor .

Kompetens att tillsammans med “okända” serviskollegor skapa en helhetsupplevelser där allt stämmer och där allt är synkroniserad.

Gör så här istället förrätten freestyle(varukorg) – huvudrätten- bestämd – efterrätten delvis styrd.

Eleverna har chans att lyckas bättre, helheten blir bättre och bedömningen blir inte subjektiv.

Men enligt okulär observation utan att smaka på rätterna, vann rätt lag med rätt taktik.