Nu gör de digitala infödingarna sitt intåg i yrkeslivet. Ett smart gäng under 30 år, som vänder upp och ned på gamla beprövade sanningar kring affärer och företag

De växte upp med internet, bloggade som tonåringar och ändrar nu på bilden av hur teknikföretagen ska skötas. Allt enligt Financial Times, som i ett stort reportage lyfter fram ett tiotal av den smarta generationens nya stjärnor. Där finns Alexa Andrzejewski, 27, som är vd och ägare till Foodspotting, där poängen är att fotografera och rekommenderar maträtter i stället för restauranger, liksom Sam Altman, 26, vars företag Loopt har 5 miljoner användare som hjälper varandra att hitta vänner, butiker och upplevelser i olika städer. Eller Brian Chesky, 30, som startat ett företag Airbnb, vars affärsidé från början var att ha internetbokning av luftmadrasser på golvet hemma hos folk, men som nu vuxit till en av världens största förmedlare av privatboende världen över i över 19 000 städer i 192 länder.
Det som förenar dessa entreprenörer är bland annat kopplingen till social media, den totala oräddheten inför teknik, samt oviljan att sälja till riskkapitalister. Man vill vara kvar och utveckla företaget och inte enbart tjäna pengar. Ledarstilen kännetecknas av samarbete och jämställdhet. Det finns också en vilja att deras företag ska skapa verktyg som gör världen bättre, eller åtminstone enklare att leva i.