Mövenpick – är väl mest känd i Sverige för sin förnäma glass eller ? Men Mövenpick är en Hotell-Restaurationskoncern som har specialiserad sig på femstjärniga hotell och resort i Mellanöstern. Fick uppleva denna hospitality under en vecka i El Gourna i Egypten. Ett underbart ställe med härliga rum, mycket trevlig personal och mat i världsklass speciellt frukost och dessa efterrätter. Klassiskt och nytänkande Konditorer och Bagera gjorde varje del till en upplevelse. Just dessa två bitar är något av Mövenpicks varumärke. Det är medveten om att Mellanöstern gillar sött och bakelser…….Internutbildningen måste våra perfekt – en sådant kvalitetet hittar man förut endast hos Lenotre i Paris, Sprungli i Zurich och Sacher i Wien. Våra svenska hotell bör tänka om lite – när alla rum har samma standard och det finns inte något ytterliggare att förbättrar i form av Design,miljö så är ” kvalitet” inom FB viktig vad jag väljer. Efter denna vecka – vill jag har sol,bad,dykning,surfing,lugn och ro —- så letar jag efter varumärke Mövenpick ( fem stjärnor är lagom) man behöver inte kravatt och stället har en folklig karaktär. När gästklientelt är multikulturellt med alla religioner,färger,världsdelar och matvanor – och det fungerar perfekt, så är det perfekt i mitt smak. Arabien och Mellanöstern har en speciellt kultur – jag är imponerad över att Mövenpick har lyckats att utbilda,kompetensutveckla landsbefolkningen till en kvalitetsnivå som saknar motstycke i Sverige. Där står Hospitality först och inte bara den tekniska utvecklingen. Det gäller för rumsstädare till Hotelldirektorn.

Fundering: Vi vill ökar turismen i Sverige är det viktig att vi arbetar mera med relationer, helheten och att Hotellbranschen lär sig turism och inte bara affärsturismen. Det är olika målgrupper med olika önskmål och krav. Tänk dig att en person från Mellanöstern boka en vecka på ett hotell i Dalarna……………da behövs det mera än ett femstjäring rum fullspäckat med teknik………