Samma vecka som Google rapporterade rekordomsättning för tredje kvartalet och en vinst på 41 miljarder SEK,
kunde man läsa följande citat av Microsofts vd Steve Ballmer: ”Gratis är inte en affärsmodell. Vi är ett kommersiellt företag. Ni får fråga våra konkurrenter om de tror att de kommer att tjäna pengar på gratis”. Googles svar på den frågan är nog ungefär 41 miljarder ja.
Men att tjäna pengar på nätets gratisekonomi är inte lätt. Några som är rejält oroliga i dessa dagar är de stora medieföretagen med Rupert Murdoch i spetsen. Han har som bekant deklarerat att alla hans tidningar ska börja ta betalt för sitt innehåll helst före årsskiftet, så nu börjar det bli bråttom. Frågan är bara hur. Det finns mängder med exempel på tidningar som försökt, men få som lyckats. Murdochs egen Wall Street Journal tar visserligen betalt, men bara för vissa delar av materialet och målgruppen har dessutom råd att betala. Övriga lär få bekymmer när internetanvändarna hittar vad de söker på andra, öppna sidor.
Vår kommentar:
Frågan är om Steve Ballmers citat riskerar att hamna i samma kategori som Ines Uusmanns från 1996 om att Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Till saken hör att hon egentligen inte uttryckte sig så kategoriskt, men det är det ingen som kommer ihåg