Enligt en undersökning bland medlemmarna har restaurangerna förlorat mellan 20 och 50 procent i intäkter under årets första tre månader. Värst drabbade är de bättre restaurangerna, med stjärnor i Guide Michelin. Förklaringen är till viss del psykologisk, enligt Synhorcat. Privatpersoner som skulle ha råd äter inte ute i samma utsträckning. De håller låg profil för att inte provocera i ett socialt klimat som blivit allt mer spänt i Frankrike. Stora bolag agerar likadant. De har blivit mycket mer restriktiva med representation, inte bara för att spara pengar, utan också av rädsla för att det ska se illa ut. Det visar sig också i omsättningen för catering till evenemang som minskat med 40 procent över hela landet. Synhorcat skriver också i ett uttalande att »gatan har blivit Frankrikes största restaurang« och syftar till att turisterna i allt mindre utsträckning äter lunch på restaurang. I stället gör de egna mackor eller i bästa fall köper färdiga mackor. Bra krog – är lika med dyrt enligt guiderna som belönar bara “svindyra” krogar med sina stjärnor ………på en fransk stjärnkrog kostar en huvudrätt mellan 60 – 90 EURO……tre – rättersmeny 200 EURO………..

En ägare till en tvåstjärnig restaurang i Paris, som vill vara anonym, säger till den brittiska tidningen The Independent att man sedan mitten av februari märkt av ett stort tapp i antal bokningar. Hoppet står nu till den stora turistsäsongen som startar i maj. Amerikaner bokar gärna stjärnrestauranger när de är i Frankrike. Men frågan är om man kan räkna med dollarturisterna i år. Statistiken för inkommande passagerare från USA till flygplatsen i Paris visar en nedgång på 40 procent, enligt Synhorcat. ´

Källa: Restauratören.