Under veckorna har det skrivits mycket om Hamburgerdialogen mellan franske bagaren och svenska super kött kocken. Nog med det ,men det ger mig en eftertanke i principiella frågor. Vi vet ju alla att vara svenska kockframgångar i nationella och internationella tävlingar beror att vi har varit tidigt att knyta till oss sponsorer från olika branscher. Utan denna möjlighet hade vara kockar inte haft resurser för att lyckas i alla dessa tävlingar.Vi har varit tidig med Årets kock eller som den heter egentligen. Mejerimedaljen ,där huvudsponsorn är ett multinationell Mejeriföretag som missgynnar vara bönder. Där tas det gärna emot resor till tex södra Tyskland där Arla producerar vara svenska ostar på tysk mjölk. Landslagskocker som gör korvar för en bensinstation – så är det även naturligt att man även engagera sig i Hamburgare. Skillnad ju – att personen i fråga är ärlig och visar sitt namn. Alla andra gömmer sig , men tar del ’av förmåner och pengarna i hemlighet. Jag tycker att vi ska vara ärlig och öppen med vad och vem som sponsrar mat och vin. Där räknar jag också till alla dessa provningar och provningsresor av flyttande produkter som sponsras av länders olika exportorganisationer. Inte tänker jag på mutor – nej jag önskar en öppenhet och ärlighet i dialogen.
Kockar och reklam
Mat och Vin Posted on sön, april 24, 2016 13:56- Kommentarer(0) https://blogg.creative-cuisine.se/?p=66
- Share