Nyligen i Paris : Guide Michelin har för första gången vid en mediedag i samband med den första publiceringen av Michelin-nyckeln för hotell informerat om sin framtida strategi. Enligt detta ser sig guiden i fortsättningen som ett ”referensverk för livsstil”. Sedan grundandet år 1900 har Guide Michelin utvecklats med tiden och sina användare och har under tiden förblivit trogen sin ursprungliga mission: att vägleda resenärer, oberoende och med höga krav, till oförglömliga kulinariska och hotellupplevelser, står det i ett meddelande. Ursprungligen utformad som en praktisk guide för att förenkla bilmobilitet, utvecklades den från 1920-talet med införandet av stjärnorna till en gastronomisk måttstock. 1997 introducerades Bib Gourmand, en utmärkelse som sätter prisvärda restauranger med högkvalitativ mat till ett rimligt pris i fokus.
I början av 2000-talet omfattade guiden cirka tjugo resmål, främst i Europa. Vid denna tid började en omfattande strategisk transformation med fokus på internationalisering, digitalisering och diversifiering. Den globala expansionen påskyndades under 2000-talet, särskilt med införandet av guiden i Japan år 2007. Detta markerade ett viktigt steg och bekräftade dess förmåga att fånga och främja alla kulinariska kulturer. År 2025 omfattade Guide MICHELIN nästan 70 resmål i Europa, Asien, Nord- och Sydamerika samt Mellanöstern och tillkännagav ett tydligt mål: att slutligen lyfta fram alla gastronomiska scener i världen. Även under 2000-talet, och som svar på den digitala revolution som grundläggande förändrat informationsåtkomst och lett till en nedgång för tryckta modeller, började guiden en översyn av sin affärsmodell. Den startade en webbplats där alla utvalda artiklar var fritt tillgängliga världen över och på mer än 25 språk. Denna utveckling utvidgade både guidens ursprungliga mission – att stödja så många resenärer som möjligt – och utvecklingen av ett omfattande och ständigt uppdaterat redaktionellt område. År 2020 uppstod i detta digitala ekosystem en mobilapp, som representerar transformationen av Guide MICHELIN.
År 2023 utvidgades transformationen med införandet av Michelin Keys (nycklar) till hotellbranschen; de tydliggör den gradvisa återfödelsen av guiden inom områdena hotellkuratiering och -rekommendation. Denna nya utmärkelse lyfter fram de mest anmärkningsvärda hotellen i Guide Michelin och sätter, likt stjärnorna inom gourmetmat, en ny standard för utmärkt gästfrihet.
Dessa anmärkningsvärda utvecklingar har styrts av de grundläggande principerna i Guide Michelins DNA: oberoende vid urval, metodisk noggrannhet och konstant höga standarder.
Idag möjliggör nycklarna för Guide Michelin att upprätthålla sin position som en verklig global referens för livskonst och erbjuder:
- Unikhet: tack vare sitt unika kurateringsmodell, baserat på expertisen hos sina inspektörsteam;
- Affinitet: med spännande community-evenemang och framstående och ständigt uppdaterat redaktionellt innehåll;
- Praktisk användbarhet: genom skräddarsydda tjänster som gör varje kulinarisk upplevelse och vistelse mer tillgänglig och givande.
Med sin nydesignade digitala närvaro vill Guide Michelin stödja alla aspekter av resande – från inspiration till bokning. Dessutom vill guiden skapa en grundligt förnyad community av användare som är mer världsöppna, yngre och mer kvalificerade. Webbplatsen erbjuder:
- Ett oberoende och högkvalitativt urval av hotell och restauranger, sammanställt av ett gransknings-team från över 30 nationer och fritt tillgängligt världen över;
- Redaktionella artiklar, reseguider, videor, podcasts, sociala format och serier, som alla ska främja en modern och samtida vision av gastronomi och resande;
- En servicebaserad plattform som motsvarar användarnas vanor och behov idag, med filter, geolokalisering, listskapande, personliga resrutter, ett integrerat bokningssystem och stöd från reseexperter.
Guide Michelin ser sig därmed som en global, värdeskapande modell för resmål. Allt fler turismorganisationer framträder därför också som sponsorer av guiderna. Effekterna av dess urval på ekonomi, turism, matlagning och kultur har enligt Guide Michelin möjliggjort implementeringen av en unik modell som bygger på strategiska partnerskap med lokala turistmyndigheter. Detta stöd, som är avgörande för guidens internationella utveckling, leder i sin tur till konkreta och hållbara fördelar.
En aktuell studie bekräftar Guide Michelins växande inflytande på resenärers beslut:
- 74 % anser att dess närvaro är ett avgörande kriterium vid val av resmål.
- 76 % är villiga att förlänga sin vistelse för att njuta av en upplevelse på en restaurang rekommenderad av Guide Michelin.
- 80 % är villiga att betala mer för att uppleva denna nivå av excellens.
Utöver påverkan på turismen fungerar Guide Michelin som en verklig ekonomisk faktor:
- 82 % av kockarna rapporterar om en ökad omsättning efter en utmärkelse,
- 60 % anställer ny talang,
- 58 % betonar de positiva effekterna på stolthet och motivation hos sina anställda.
Varje expansionsprojekt bygger enligt Guide Michelin på en strikt process som syftar till att utvärdera den lokala gastronomilandskapet och säkerställa ett hållbart urval som uteslutande ligger under Guide Michelins ansvar. Dessa partnerskap, hur strategiska och ambitiösa de än må vara, ingås med full respekt för Guide Michelins oberoende, för att säkerställa kvaliteten och integriteten i urvalet. Denna dynamik sträcker sig även till hotellbranschen.
Genom att utöka hotellsortimentet, införa nya nyckelutmärkelser och lansera ett effektivt bokningssystem kan hotell nå en mer engagerad kundkrets.
Guide Michelins uppdaterade syfte och fokus:
Guide Michelin är en global referens för gastronomi, hotell och livsstil. Dess huvudsyfte är att vägleda resenärer till oförglömliga kulinariska och hotellupplevelser genom:
- Oberoende urval och höga standarder – inspektörer väljer restauranger och hotell objektivt och noggrant.
- Kvalitet och excellens – stjärnor för gourmetmat, Bib Gourmand för prisvärda högkvalitativa restauranger, och Michelin Keys för utmärkta hotell.
- Global räckvidd och inspiration – täcker idag nästan 70 resmål världen över, med digitala plattformar för information, bokning och användargemenskap.
- Påverkan på turism och ekonomi – guidens urval främjar lokala restauranger, hotell och kultur, ökar turism och skapar ekonomiska fördelar.
Kort sagt: Guide Michelin vill vara en pålitlig, oberoende och global vägledare som gör resande och matupplevelser mer inspirerande, tillgängliga och högkvalitativa
