Det gastronomiska året 2021

Efter en jobbig vår upplevde vi fram till hösten 2021, att vi har varit på väg har kunnat njuta igen av vårt gastronomiska utbud i Sverige – men utifrån försiktighetsprinciper inte utomlands. Men via vänner och kontakter har man tagit del av utvecklingarna i min älskade bransch i hela världen.

Hur har Covid påverkad branschen i sin helhet.

Glädjande har man kunnat konstatera att även under det värsta förutsättningar har besöksnäringen och dessa aktörer kunnat via kreativitet och lösningsfokusering överleva och inte bara detta, utan även att utvecklar sig själva, sina företag och hittar nya affärsmöjligheter.

Särskild utanför storstäder har vi hittad nya gastronomiska pärlor – som skapar njutning och upplevelser. Det kan vara den lilla välsmakade smörgåsen med eget surdegsbröd av lokala mjölsorter, med hemkärnad smör och pålägg från närliggande småskaliga producenter, till njutningsfulla middagar även är med lokal fokus och produkter – skapad utifrån ett eget koncept, inte alltid lyckad p.g.a av kompetensbrist men det kompenserades av hjärta och värme.

Vad blir nu framtiden – eller vad blir trenderna framöver

  • Att kunna njuta av god mat och dryck – behöver inte betyder att går på en traditionell restaurang – utan vi pratar mera om att mat och mötesmiljö hör ihop- samt blir mera situationsanpassad utifrån mål och syfte för mötet
  • Mat och dryck blir mera tillgänglig när det gäller smak och smakkombinationer – tre eller fyra produkter räcker – men det ska tillsammans skapa en gemensam upplevelse. Det kan inte vara så att man serverar upp till 20 rätter med ca 100 olika smakingredienser – som inte en är genomtänkt meny – utan allt blir en berg och dalbana sensoriska upplevelser där varje rätt enskild fyller till syfte men helheten blir ett katastrof. Särskild man äter om kvällen och även smaksinnena lite trötta – trots att man dricker vatten. ( händelse i Stockholm på en stjärnkrog).
  • Tillbaka till basic – tydlig koncept mot den målgrupp av besökare och gäster som man vill attraherar, det betyder mindre mainstream utifrån kockarnas ” drivkraft” vad man vill lagar för att imponerar foodies och sina kockkollegor. Det kan vara helt underbar att på en krog kunna äta en mycket vällagad pannbiff med lök och tillbehör som gjord efter konstens alla regler och smakar som riktig mat. Hantverket. Da kan det finnas denna grädd -och smörstinna krogen – om man söker detta, men även krogen som lägger fokusen på sin vegetariska profil.
  • Mat och Dryck ska speglas matstället och krögarens personlighet och visar på en mångfald mellan det olika restaurangbesök.
  • Det blir viktig för restaurangen att urskilja sig från det stora utbudet marknaden – där även när det gäller fokus på råvarorna, matlagning stilen – man blir ju lite trött att samma råvaror och maträtter dyker upp på alla matsedlar.
  • I samband med ovan – kanske kommer vi få en lite backslash till klassiska matlagningstekniker och rätter men kanske i lite mera modern tappning – kan ni tänker Er – ett Operakällaren DNA –  Tore Wretmans och Werner Vögelis paradrätter………WOW se på nygammal krogen Tantris i Muenchen som väcker begär. Tänk att skulle serverar denna ljuvliga lilla smördegsbakelse med Laxfärs som serverades på bröllopet från Kungen och Silvia på Operakällaren
  • Som jag spanade redan för 20 år – att Fine Dining blir Fun Dining – så kommer vi ta ett steg längre – att man kanske väljer restaurangen efter situationen som man befinner sig. SITUATION MEAL – där även topprestauranger erbjuder på ”a la carte”, smårätter och avsmakningsmenyer eller kombinerar alla typer under ett gemensamt tak……….det vad jag har lust på att äta – inte vad jag tvingas på äta.

TIPS  Africa, Africa och en gång till Africa – kryddor, tekniker och produkter……..spännande.

Men även restauranger med ”riktig konceptmat” utifrån världens hörn – viktig är där att man utifrån respekt för landet – är säker på hantverket – rätter, smak och har kunskap om kulturen.

  • Place to be 2022   Portugal – mat och vin ( upplevelser helt i världsklass och i kontrast till alla molekylära lekar från Spanien) – Argentina – Mitt – Afrika – Svenska fjällen särskild sommartid – utomhusmat – Österrike och Nederländerna som har en otrolig hög standard men med nytänkande i gästbemötande.
  • Fortsatt utveckling hos många företag att kasta alla gamla fördomar om arbetsmiljön i branschen överbord och skapar en hållbarhet för sina anställda – dessa har inte några problem att attraherar duktiga personer.

OUT: INSTA gram krogar – där den visuella framtoningen av maträtter är viktigare än smaken och att maten är varm när den serveras. Tänk till när det gäller ”sittningstider” att under två timmar kunna njuta av mat och samtal med vänner är inte möjligt och är inte professionellt – tar hellre mera betalt. Råbiff i alla varianter – Ugnsbakade Blomkålen i avsaknaden av kunskap om vegetarisk eller vegansk mat. Tryffel – i syfte att fördyra rätterna och kunna tar bättre betalt. Det finns även andra matlagningstekniker än att picklar allt.

  • Bästa av upplevelser i år – Astoria – så ska en restaurang vara – Rak mat av toppklass som levererar på högsta nivå även för 150 pers i samma lokal. Sekt en förebild på en nischad konceptkrog som går all in med en själ och kunskap -som vi önskar ser mera av. Coco och Carmen som går från klarhet till klarhet även där finns en tydlig ide och kunskap. Aloe där utvecklingen inte står stilla – kommer uppmärksammas även under en gästspel hos min Mentor Eckart Witzigmann Hangar 7 i Salzburg nu i Januari. Vinlistornas i Umeå både Köksbaren och Gotthardts – värd en resa bara detta. Gammelgården i Sälen – att under en hel vecka äter välkomponerade 3- rätters middagar med lokal fokus.

Till sist – ni vet att besöksnäringen har kompetensbrist så har lite översyn att inte allt är perfekt längre – det bra att du beställer bord innan – så att det har bra planeringsförutsättningar.