Bör vi omdefinierar Topp Gastronomin utifrån ett gästperspektiv.

Utifrån ett Kund och Gästperspektiv – måste vi tänka om inom
toppgastronomin. Är jag köpare av ett koncept som någon annan bestämmer över, och där
jag som kund inte har något inflytande eller delaktighet – eller ska jag välja
ett koncept som är mera traditionellt där jag som Gäst och kund äger ett
tolkningsförträde och kan forma min måltidsupplevelse med delaktighet av
krogpersonalen ?.

Det är två olika scenarier och där behövs det kanske en
bättre varudeklaration och ett bättre information från krogguider.

Jag och mina vänner har ätit många fina och bra middagar i mitt liv – på många
av det bästa topprestauranger i hela världen. Allt från avsmakningsmenyer till
a la carte där jag själv kan styra och ställa över mitt besök. Jag uppskattar både typer av måltidsupplevelse – men alltid utifrån vad jag som gäst vill och har för önskemål just denna dag – eller utifrån vad som är syfte med lunch eller middagen.

För att äta idag på dom bästa restauranger i världen – behöver
man resurser i form av pengar, men även har förmågan att kunna styra långfristig
över sin kalender. Man måste bokar långt i förväg och ibland blir det inte den
dag man hade tänkt sig först. Tidigare fanns alltid möjlighet att kunna få en
plats kanske en vecka innan. Ska jag äta på idag behöver jag anpassa mitt besök
till restaurangens tidsfönster för bokning (där det finns bort flera månader i
förväg). Det krävs mera av mig som gäst inför ett besök på en stjärnkrog.

När jag sedan har fatt ett bord – måste jag sedan pliktskyldig
följer det upplägget som Restaurangen har bestämd för mig just den dagen……….har jag tur finns i alla fall en gedigen vinlista på nätet, där jag redan hemma kan
botaniserar bland godbitarna.

Sedan blir det en förutbestämd ”show” – där det
grundläggande syfte med mitt besök är inte
viktig längre – fokusen ligger på att hyllar mästaren (en kock) tolkning vad
som är rätt för mig och vad hen tycker. Tidsfönstret är strikt – meny är bestämd – samt att man
nuförtiden utifrån “koncept” även blir påtvingad eventuellt ett udda dryckeskoncept tex. Naturviner. Att botaniserar från vinlistan blir ju att ifrågasätta alla dessa experter. Önskar man sedan en brödbit
– känner man att man blir mobbad som novis av personalen på den trestjärniga
norska krogen. Att man sedan blir inte riktig mätt och belåten på den nyligen med
två stjärnor belönade danska krogen och behöver äta en pizza efter middagen –
är kanske inte helt ok. Syfte med en middag är även att man blir mätt….

Vad vill jag säga –
dagens krogbedömningar säger inte mycket utifrån ett konsumentperspektiv, krogarna
är olika. Det blir en missmatch ,genom att vissa koncept tar ju aldrig hänsyn till mitt syfte för
ett krogbesök. Och jag kan inte planerar min måltidsupplevelser utifrån mina mål och syften. Da är det ju bättre att veta innan vad som gäller hos just denna restaurangen.

Exempel:
Jag kan njuta av en perfekt gastronomisk
krogbesök utan stress och med en stor valfrihet när det gäller drycker och bra
sympatisk serviceperspektiv på Frantzen, Aloe, Adam Albin det finns många fler.

En krog eller jag
bättre kallar det ett ” Event” där jag beställer ett bord och är tvungen att
köpa restaurangens upplägg( utifrån kända kockens perspektiv) utan något egen inflytande eller delaktighet,
där varje förfrågan eller avsteg från konceptet bestraffas av mästarens lärjungar.
# N..a”. Mycket ” von oben vi vet vad som är rätt”

En krog där jag för kvällen vill äta med många vänner en tre-rätter
och blir mät utan några konstigheter i koncept – men på toppklass när det gäller
mat, dryck och service och blir mätt – där finns många kan

Kanske det bättre att jämföra många av dessa krogar med rockkonserter
– där stjärnan bestämmer över repertoaren och där hans fans i form av foodies och
frälsta i första hand deltar i uppenbarelsen. Många av dessa Event krogar befolkass idag av andra krogmänniskor
och som frälsta, där stjärnan inte lagar längre middagar för gäster utan för
den egna fanklubben – en typ navelskåderi. När denna typ av krogar erhåller
sedan alla åtråvärda utmärkelser, drabbas många av otrolig duktiga krogar med
högkvalitet och gästfokus av en baksmälla, när det inte följer ” eventlinjen”. Alla krogar håller ju hög klass på mat och dryck – men en måltidsupplevelse är något mer – och jag som gäst är den som betalar.

Jag håller på omarbetar mina krogbedömningar och lägger mera
fokus på

1.
Krogar med ett helhetskoncept som utgår ifrån att
gästerna delaktighet och inflytande över måltidsupplevelsen.

2.
Krogar med helhetskoncept där mästarensjälva
konceptet styr över måltidsupplevelsen med mycket begränsad inflytande över måltidsupplevelsen

3.
Krogar med stor valfrihet att utforma den egna
måltidsupplevelse med stöd av det anställda men